Gigit kasut sendiri

Hai semua. Hari ni saya ingin berkongsi tentang  petua orang tua-tua dahulu kala yang berkaitan dengan kasut. Pernahkah kamu mendengar petua jika kamu membeli kasut baru, kamu harus mengigitnya terlebih dahulu. Kiranya gigi dahulu yang rasmi sebelum tapak kaki. Tidak kisahlah gigit di mana-mana asalkan di kasut baru tu. Pastikan yang baru. Bukannya kasut yang sudah dijeruk dan berbau seperti kasut gim. Ini kerana mereka percaya dengan berbuat demikian, tapak kaki kita tidak akan melecet. Kedengaran sedikit aneh bukan?

Menurut pengalaman saya, petua itu terbukti berkesan. Ianya adalah benar dan bukan kisah dongeng Stacy. Ketika saya berumur 13 tahun, saya telah membeli sepasang kasut baru melalui hasil titik peluh saya sendiri dengan membantu bapa berniaga. Bapa saya ni tidak suka mengupah orang lain. Katanya, lebih baik upah anak sendiri daripada orang lain. Ya, betul tu pak, saya sangat setuju. Sehari saya memperolehi RM 20 untuk kerja tiga jam. Kerjanya senang saja, angkat-angkat barang dari lori ke tapak jualan. That’s all.


Berbalik kepada petua tadi, setibanya di rumah, saya dengan excitednya mencuba kasut baru yang berharga RM 50 itu dan berjalan-jalan di kawasan sekitar rumah. Baru sejam berjalan, saya terasa kaki saya melecet. Dengan pantasnya saya balik ke rumah. Wah, sakit benar lecetan itu. Kebetulan, emak turut berada di tempat kejadian. Emak pun berkongsilah petua mengigit kasut tersebut kepada saya. Saya pun gigitlah kasut itu walaupun sudah digunakan. Keesokan harinya, saya cuba pakai kasut itu berjalan-jalan di bandar. Cuba teka? Ya, saya langsung tidak mengalami masalah melecet malah berasa selesa menggunakan kasut baru itu. Thanks mom!


Sama ada petua itu benar ataupun cuma kesan placebo, itu terpulang kepada individu masing-masing. Jika petua ini berkesan, berterima kasihlah kepada orang tua-tua kita.


Oleh itu, selamat mengigit kasut baru anda!

Terima kasih kerana membaca

0 comments