Produk ciptaan terbaru

Hai semua!

Minggu lalu saya sangat busy sampai masa untuk online pun tiada. Banyak sangat benda yang perlu diselesaikan seperti assignment, test situ sana sini dan sebagainya. Kali ni saya ingin buat satu entri untuk melepaskan geram setelah seminggu tidak berblog…hahaha…
                          
Okey, okey. Antara assignment yang perlu saya lakukan ialah membuat produk sendiri  dengan menggunakan bahan-bahan yang terbuang. Contohnya, surat khabar lama, botol, plastik dan sebagainya. Puas saya fikir apakah benda yang saya mahu cipta ni? Akhirnya, saya mendapat satu idea hebat. Saya akan mencipta bekas untuk menyimpan benda-benda yang kecil seperti cincin, pensel, pen, kunci dan sebagainya. Namun, bekas bukan sebarang bekas ya. Ini bekas yang lain daripada yang lain.

Baiklah, berikut merupakan cara-cara untuk membuat produk ciptaan saya ini.

Langkah pertama
Okey, kita mesti ada bahan-bahan ni. Semua bahan ni free sebab saya gunakan balik dari semester yang lalu. So, no cost at all. Bahan terbuang yang saya gunakan ialah kertas lama. Sebenarnya, kertas ni saya mahu buang tetapi terima kasih kepada subjek ni sebab saya boleh recycle balik. So, tidaklah membazir.


Kertas lama

Pisau kecil atau gunting

Warna air, berus dan tempat bancuhan

Gam dan glitter wink wink

Langkah kedua
Gulungkan semua kertas tu menjadi seperti ini. Jika kita inginkan bekas kita tu besar, roll kertas banyak-banyak. *lenguh tangan saya mengulung kertas ni…ergkhh…*

Gulung jangan tak gulung

Langkah ketiga
Potong kertas yang sudah digulungkan tu mengunakan pisau. Boleh juga mengunakan gunting tapi hasilnya tidak cantik. Sebab kalau kita gunakan gunting, hujung kertas tu akan penyek.

Hati-hati guna pisau tu

Langkah keempat
Cantumkan gulungan kertas yang sudah dipotongkan menggunakan gam mengikut kreativiti masing-masing ya. Macam saya ni sukakan bentuk yang aneh dan pelik. So, saya cantumkan menjadi seperti ini.

Nice!

Langkah kelima
Masa untuk mewarna! La...la...la...la…


Dan hasilnya…
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.


Tadaaaaa!!!



Letaklah benda-benda kecil

Boleh gantung kunci

Letak cincin pun boleh


Cantik tak? Saya ada upload produk ni di Instagram dan Facebook. Ramai yang memuji. Ada seorang rakan saya ni kata; ‘Cantik benar produk awak ni. Tolong buatkan saya satu. Nanti saya bayar.’ Gulpp, ada juga pula yang menyukai produk saya ni. Thank you. Thank you. *Kembang lubang hidung*.

Terima kasih kerana membaca

0 comments