Cara berjimat untuk seorang pelajar

Susah sebenarnya menjadi seorang pelajar universiti ini. Assignment sana sini, kelas yang kadangkala boleh berlanjutan sehingga malam, masa untuk belajar yang sangat padat dan sebagainya. Tetapi, saya sedar itu merupakan lumrah sebagai seorang pelajar and we have to deal with that. Saya harus memikul tanggungjawab tersebut kerana kesusahan itulah yang melatih diri ini untuk menghadapi cabaran yang lebih berat lagi yang akan saya hadapi ketika menjejakkan kaki ke alam pekerjaan yang mana saya kira lebih susah daripada apa yang saya alami sekarang ini. *Dengan muka yang sangat bersemangat*

Namun, isu yang paling ketara sebagai seorang pelajar ialah masalah ketidakcukupan wang yang acapkali menimpa diri ini. Memang perkara seperti ini selalu terjadi kepada saya. Walaupun, saya sudah membuat bajet ala-ala Belanjawan Negara namun tetap juga tidak mencukupi. Ini disebabkan banyak benda yang perlu dibeli contohnya buku-buku, alat tulis, pakaian, keperluan harian, makanan dan banyak lagi. Selalunya pada hujung semester, talian hayat 999 terpaksa digunakan. Faham-fahamlah ya apa itu talian hayat - ibubapa yang tersayang *rasa bersalah*

Di sini, saya ingin kongsikan tentang beberapa cara untuk berjimat. Saya sudah mencuba cara ini dan terbukti berkesan. Bolehlah juga menjimatkan beberapa ratus ringgit. Cukup untuk membeli baju baru. Eh, bukan-bukan. Maksud saya cukup untuk survive sehingga hujung semester. Selalunya, awal semester semua pelajar loaded dengan wang di dalam akaun mereka. Lebih-lebih lagi mereka yang ada PTPTN. Mesti masing-masing sudah menyenaraikan apa benda yang mahu dibeli. Termasuklah benda yang tidak perlu.

Ketika awal semester, yang mana wang agak banyak pada ketika itu. Jangan sesekali pasang impian untuk membeli gajet canggih dan terkini. Sekali kita berangan-angan, kita akan mula terdorong untuk membelinya. Ini kerana ia bukan sahaja membazir tahap alam semesta malah ianya juga akan membuatkan anda menyesal kerana bulan depan gajet yang lebih baru akan muncul. Contohnya, telefon pintar Samsung S4, lima bulan kemudian, keluarlah adiknya Samsung S5. Tidakkah sakit hati tu? Ada seorang kawan saya ini setiap awal semester dia akan menghabiskan wang PTPTNnya untuk membeli gajet terkini dan sanggup untuk mengikat perut sepanjang semester. Saya amat bersimpati dengannya. Sangat-sangat.

Selain itu, dari segi membeli pakaian pula, kita perlu berpada-pada. Saya tahu yang kita remaja ini suka berfesyen. Kita semua suka pakai benda yang cantik, sofistikated dan sesuai dengan fashion sense masing-masing. Saya pun suka memakai pakaian yang up to date dan lebih terkini. Jika boleh, satu seksyen pakaian lelaki di Padini tu saya beli. Namun, saya sedar dengan diri ini yang tidak punya apa-apa. Sedih. Pakaian yang sedia ada jika masih boleh dipakai, pakailah. Kalau mahu lebih pembaharuan, kita boleh mencuba teknik mix & match. Pasti penampilan nampak lebih segar dan bergaya dengan baju-baju lama yang dipadankan itu. Boleh juga do it yourself mengubah pakaian lama dirumah sebelum semester bermula. Mungkin hasilnya lebih cantik daripada yang ada di kedai serta menjimatkan.

Beg yang sudah digunakan selama satu semester

Saya masih menggunakan beg ini walaupun bertahun sudah digunakan

Aksesori juga merupakan salah satu benda yang pelajar suka beli terutamanya pelajar perempuan. Gelang, anting-anting, rantai, cincin dan sebagainya merupakan satu kemestian. Tetapi, ingat ya kawan-kawan. Kita datang ke universiti bukan untuk bergaya seperti Rozita Che Wan. Kita datang ke sini dengan satu matlamat iaitu untuk berjaya. Cewah, bersemangat betul. Tunggu sehingga kita sudah bekerja barulah membeli aksesori yang kita inginkan itu. Okey?

Makan. Ya, inilah merupakan satu masalah yang sukar untuk ditangani oleh pelajar. Saya akui kadang-kadang saya terlebih belanja untuk makanan. Lari dari bajet. Pernah sekali saya berjanji dalam sanubari ketika di dalam kelas untuk berjimat ketika makan tengahari nanti. Namun, lain pula ceritanya selepas itu. I am over budget. Kiranya saya mahu makanan tengahari yang cuma berharga RM4. Tetapi, TERbelanja sebanyak RM10. Sejak hari tu saya insaf serta-merta. Penyelesaian saya ialah sebelum saya ke kelas, saya akan bersarapan pagi dahulu dengan beberapa keping biskut dan segelas air milo. Kemudian, tengahari saya cuma makan nasi + sayur + ayam. Harganya cuma RM4.50 sahaja di sini. Malamnya, mi segera menjadi peneman setia. Tetapi, janganlah setiap malam makan mi segera saja ya. Tidak baik untuk kesihatan.  Keseluruhannya, perbelanjaan sehari untuk makan sahaja tidak melebihi RM10. Jimat bukan?

Seterusnya, kita haruslah berjimat untuk perbelanjaan lain-lain.Maksud saya lain-lain ialah seperti kertas graf habis jadi ingin beli baru, kasut sudah haus sebab hari-hari kena berjalan 500 meter ke kelas jadi perlu beli yang baru dan sebagainya. Kadang-kadang, perkara seperti inilah yang boleh over bajetkan perbelanjaan kita. Cara terbaik ialah dalam situasi kertas graf itu tadi, berjimatlah menggunakannya manakala bagi situasi kasut haus, bersopan santunlah ketika berjalan. Kurangkan geseran. Be gentle. Ini secara tidak langsung dapat mengelakkan pembaziran sekaligus menyelamatkan wang kita daripada mengalir deras.

Keadaan kasut saya masih elok walaupun sudah setahun digunakan

Pendek kata, berjimat-cermatlah selagi boleh kerana banyak manfaatnya jika kita berjimat sebagai seorang pelajar. Bak kata pepatah, berjimat amalan mulia, membazir amalan shaiton*dengan nada tipikal tok bomoh dalam filem seram melayu *

Terima kasih kerana membaca

0 comments