Tempat-tempat impian yang saya ingin lawati

Hari ini saya ingin menulis tentang tempat-tempat impian yang ingin saya lawati di seluruh dunia suatu hari nanti. Setiap orang pasti ada tempat impian masing-masing bukan? Di sini, saya hanya akan senaraikan lima tempat impian saya.

1. Tokyo, Jepun
Dari kecil lagi saya benar-benar ingin melawat ibu negara Matahari Terbit ini. Melalui kaca television, saya sangat kagum melihat kepesatan pembangunan di sana. Budaya di Jepun juga sungguh menarik untuk dipelajari. Mereka sangat bersopan-santun dan saling menghormati. Makanan di sana juga kelihatan sedap dan pelik. Misalnya, hidangan ikan buntal mentah. Selain itu, pengangkutan awam yang mereka ada sangatlah hebat. Untuk pengetahuan bersama, di sana terdapat salah satu kereta api elektrik penumpang yang terpantas di dunia. Jika boleh, saya ingin melancong ke Tokyo pada musim bunga kerana pada ketika itu, bunga Sakura sedang mekar kembang berseri-seri. Boleh bayangkan betapa cantiknya pemandangan pada ketika itu?

Pemandangan Kota Tokyo pada waktu malam

Shinkansen-Kereta Api Peluru Jepun dengan berlatarbelakangkan Gunung Fuji

Bunga Sakura yang mengamit perasaan

2. Paris, France
Tempat ini memang tidak lari dari senarai tempat impian setiap orang. Siapa yang tidak mahu datang ke Kota Cinta? Kebanyakan rancangan traveling sekarang banyak memaparkan tentang kota ini. Salah satunya ialah rancangan Anthony Bourdain yang mana dia datang ke Paris dan menunjukkan keindahan Paris kepada penonton. Serius saya katakan yang saya terpikat dengan keindahan kota tersebut dari setiap sudut. Tidak kiralah dari segi makanan, seni bina bangunan, adat dan budaya, fesyen dan tidak ketinggalan Menara Eiffel yang ikonik itu. Tentu romantik jika melancong ke sana bersama orang yang tersayang.

Lihatlah susun atur bangunan di Paris

Menara Eiffel yang ikonik

Fashion store

...and lots of fashion stores

3. New York, Amerika Syarikat
New York, New York. A city that never sleep. Kota yang tidak pernah tidur sama sekali. Pada pendapat saya, kota New York adalah sebuah tempat yang sangat lengkap sebagai sebuah bandaraya unggul. Tengoklah sahaja susun atur bangunannya yang teliti, fasiliti yang sangat lengkap, pelbagai rumpun bangsa yang hidup bersama dan sebagainya. Makanan di sana yang dipaparkan di kaca television dan juga buku sememangnya mengundang kelaparan kerana ianya kelihatan sangat lazat. Saya dapat merasai getaran kota tersebut dengan hanya membaca mengenainya sahaja. Saya pasti bersyukur jika dapat menjejakkan kaki ke sana. New York aku datang!

Kota New York pada waktu malam

Statue of Liberty

Petak hijau itu ialah Central Park. Unik bukan?

Lihatlah betapa luasnya kota ini

4. Australia
Saya tidak menspesifikkan tempat impian yang saya ingin pergi di Australia kerana seluruh benua Australia itu saya ingin jelajahi. Saya ingin lihat keindahan semula jadi yang ada di sana kerana kebanyakannya tidak ada di tempat lain. Contohnya, haiwan kebangsaan negara itu Kanggaru dan juga beruang Koala yang sangat comel. Teringin benar untuk bersemuka dengan beruang Koala. Comel mungkin kan?. Selain itu, saya teringin pergi ke Terumbu Karang terbesar di dunia yang terdapat di sana. Melihat dan menghayati betapa agungnya karya ciptaan daripada Tuhan. Kota Sydney juga tidak ketinggalan dalam senarai semasa berada di Australia untuk melihat Rumah Opera serta jambatannya yang terkenal itu.

Terumbu Karang Besar, Australia

Wah, comelnya beruang Koala ni

Ayers Rock yang aneh di tengah gurun

Sydney Opera House yang terkenal

5. Mumbai, India
Ya, jangan terkejut dengan senarai ini. Mengapa saya menjadikan kota pengeluar filem terbesar di dunia ini sebagai tempat impian saya? Ini kerana saya ingin melihat kehidupan sebenar dan juga orang sebenar. Kata orang putih, real people, real life. Umum sudah mengetahui yang kota Mumbai mempunyai populasi penduduk yang sangat padat dan kebanyakan daripadanya adalah daripada golongan yang miskin. Pada pendapat saya, jika kita melihat kesusahan orang lain, kita akan lebih mensyukuri apa yang kita ada sekarang walaupun tidak banyak. Tetapi, jangan lupa ya yang kota Mumbai juga mempunyai tarikannya yang tersendiri seperti makanan, adat budaya, filem dan sebagainya. Adakah kamu tahu yang aktor terkenal Shah Rukh Khan juga tinggal di Mumbai?

Pemandangan indah Mumbai pada waktu malam

Perumahan setinggan di pinggir kota Mumbai

Banglo atau Mannat yang dimiliki oleh Shah Rukh Khan

The Dhobi Ghat - Dobi terbesar di dunia

Demikianlah senarai tempat-tempat impian yang ingin saya kunjungi suatu hari nanti. Saya berharap agar saya dapat melawat kelima-lima tempat ini apabila saya sudah berkerjaya dan mempunyai pendapatan sendiri. Yang pastinya, saya akan membawa kedua ibu bapa saya serta orang yang tersayang. Semoga angan-angan dan impian saya ini tercapai. Amin.

'Tidak salah untuk memiliki impian kerana impian itulah yang mendorong kita berusaha bersungguh-sungguh untuk mencapainya.'

Terima kasih kerana membaca

0 comments