Jangan lupa untuk matikan semua suis sebelum keluar rumah!

Hari ini saya telah melalui situasi yang benar-benar merobek jantungku. Eh, bukan-bukan. Maksud saya situasi yang benar-benar mencemaskan dan memberi satu peringatan keras. Begini ceritanya, saya telah keluar ke bandar untuk pergi membeli barang-barang keperluan harian. Dengan yakinnya saya membiarkan kipas terpasang kerana saya pergi ke bandar pun bukannya lama. Lagipun, tujuan saya membiarkan kipas itu terpasang kerana cuaca sekarang sangat panas dan membuatkan bilik saya bertukar menjadi oven dengan sekelip mata. Jadi, kipas tersebut akan menyejukkan bilik sementara saya berada di bandar.

Selesai sahaja urusan beli-beli di bandar, saya pun pulang ke rumah. Saya kemudian naik ke bilik untuk menukar pakaian. Buka sahaja pintu, bertebaran bau hangit dan hangus singgah di lubang hidung. Serius busuk! Perkara pertama yang singgah di fikiran saya ialah BENDA TERBAKAR! . Dengan cemasnya saya membuang meletakkan barang-barang yang baru saya beli ke lantai dan mencari apakah puncanya. Siasat punya siasat rupanya suis kipas saya terbakar. Sebenarnya, sebelum jalan ke bandar, saya ada letak gelas yang masih berisi air di tepi suis kipas. Entah bagaimana, air itu tertumpah dan terkena suis. Betapa cuainya saya.


Inilah rupa suis kipas yang terbakar itu

Syukurlah saya sempat sebelum terjadi benda yang lebih buruk. Minta dijauhkan. Situasi itu memberikan saya pengajaran supaya sebelum keluar rumah, benda pertama yang perlu dibuat ialah MATIKAN SEMUA SUIS DI RUMAH.

Terima kasih kerana membaca

0 comments