Kempen Menutup Mulut ketika Batuk




Tajuk entri pada kali ini ala-ala calon pengerusi Majlis Perwakilan Pelajar berkempen untuk meraih undi. Tetapi, ini bukan kempen seperti itu ya. Ini kempen yang saya tulis khas untuk memberi sedikit kesedaran kepada orang ramai supaya menutup mulut ketika batuk walau di mana sahaja mereka berada.
                                       
Batuk?. Apa itu batuk?. Batuk ialah ketika kita merasakan seperti ada beribu-ribu semut berjalan-jalan, mengigit-gigit dan memijak-mijak kerongkong kita sehingga ketidakselesaan itu timbul lalu kita pun batuk. Sebenarnya, saya tidak selesa dengan orang yang batuk tetapi tidak menutup mulut mereka. Mereka mempunyai keyakinan yang sangat tinggi untuk batuk depan-depan sehingga kita merasakan angin kencang selaju 180/h bercampur dengan sedikit air liur yang melekit menerpa ke muka kita. Ditambah lagi dengan bau hingus yang boleh membuatkan seseorang pengsan jika terlebih dos. Bukankah jijik itu?
  
Sabtu lalu, saya berjalan-jalan di pusat membeli belah di Suria Sabah, Kota Kinabalu untuk window shopping. Setelah penat berpusing-pusing di tingkat atas, saya pun turun ke bawah untuk makan. Kemudian, dari arah bertentangan, saya melihat seorang gadis yang ayu bertudung litup. Dari gaya dia berpakaian, saya mendapati dia gadis yang sopan. Sebelum sempat kami berselisih, gadis itu batuk tanpa menutup mulut. Gosh! Saya paling benci situasi macam tu. Kenapalah segelintir manusia sekarang time berselisih baru nak batuk? WHY???


Sebelum batuk

 Semasa batuk

Wahai cik adik, apa salahnya tutup mulut ketika batuk. Tidak susah untuk berbuat demikian. Pandangan pertama saya terhadap dia sudah elok tetapi tiba-tiba berubah setelah dia buat macam tu. Ingat ya kawan-kawan, kalau nak batuk di tempat awam sila tutup mulut. Kita boleh gunakan tapak tangan, tisu ataupun sapu tangan. Selain dapat mengelakkan penyebaran penyakit, kita juga boleh mendapat good impression daripada orang lain.

Jumpa lagi entri yang seterusnya. Terima kasih kerana sudi meluangkan masa untuk menjenguk blog saya yang tidak seberapa ini.


Terima kasih kerana membaca

0 comments