Penjual makanan yang tidak beretika kantoi depan mata

Hai, selamat hari khamis. Masih beraya sakankah kamu? Of course lah kan. Tapi, tiada pun orang jemput saya ke rumah *nangis*. Tidak apa sebab hari ini pun saya ada aktiviti yang tersendiri. Lagi best.
                         
Kelmarin, kawan saya datang melawat dari Kota Kinabalu. Dia tidur semalaman di rumah saya.  Then, hari ini dia pulang. Sebelum dia pulang, saya bawa dia ke satu tempat yang dia paling suka pergi iaitu di Tamu Keningau. Bagi yang tidak tahu apa itu tamu. Tamu ialah Pasar Pagi di mana segala hasil hutan, pertanian, penternakan, makanan dan sebagainya dijual di sana. Teruja betul kawan saya tu sebab banyak hidupan air tawar yang dijual di sana. Sebab dia tu peminat nombor satu benda-benda macam tu.

Tamu Keningau, Sabah

Banyak yang kami beli di sana. Kami beli pelbagai jenis sayur-sayuran seperti sayur bunga manis, rebung, sayur sawi dan banyak lagi. Puas kami round tamu tu dari hujung sebelah kiri hinggalah ke sebelah kanan. Memang terbaiklah suasana di Tamu Keningau ni. Kemudian, perut  tiba-tiba terasa lapar. Kami pun pergi ke bahagian yang menjual makanan dan minuman.

Sesampai sahaja di bahagian tu, tiba-tiba saya ternampak seorang penjual di satu gerai makanan ni dia pergi ke bahagian yang menjual sayur-sayuran. Dia beli satu ikat sayur sawi. Kemudian, dia balik semula ke gerai dia dan cuba teka…apa yang dia buat selepas itu sungguh menjijikan. Dia ambil pisau then potong sayur tu kecil-kecil begitu sahaja tanpa dicuci. Then, sayur yang sudah dipotong tu dimasukkan ke dalam bekas yang berisi air yang saya kira kotor, direndam beberapa saat dan dicampakkan terus ke dalam periuk. Dicampakkan tu maksud saya seperti membaling memandangkan kedudukan kuali tu jauh dari si penjual tu. Lepas tu, mi dan segala rempah dimasukkan dan…siap. Kemudian, datanglah orang berduyun-duyun membeli mi goreng itu. Kesian mereka.

Live depan mata okey!. Sampai sekarang saya masih teringat-ingat peristiwa itu. Mengapakah penjual tu begitu pengotor? Kalau iya pun, kenapa perlu buat benda tu secara terbuka? Apa yang saya tahu, kalau nak jadi penjual makanan dan minuman ni, perlu ambil suntikan serta menjaga kebersihan dalam proses menyediakan makanan. Kesian penjual yang lain kerana perlu bersaing dengan penjual yang tidak beretika ini.

Lepas ni, saya perlu lebih berhati-hati ketika membeli makanan di luar. Atau lebih baik masak sendiri di rumah kerana kebersihan lebih terjamin dan lebih sedap!

Terima kasih kerana membaca

0 comments