Tips penjagaan wajah untuk lelaki

Hai semua!

Hari ini saya nak jadi ala-ala pakar konsultan kecantikan kejap. Khas untuk kaum lelaki sahaja. Kenapa tak nak share untuk kaum wanita? Sebab rutin penjagaan wajah untuk kaum wanita ni rumit sedikit. Too complicated than men. Isn’t it?

Which side is better?

Lelaki biasanya digambarkan sebagai seorang yang sentiasa ingin cepat dalam apa jua perkara yang dilakukan, ringkas dan KURANG MENITIKBERATKAN TENTANG PENJAGAAN WAJAH. Setuju?

Sebabnya?

Mereka adalah LELAKI.

Namun, zaman telah berubah. Trend pun juga telah berubah. Dahulu, memang tak kisahlah apabila lelaki tak jaga wajah kerana bukan kena tengok pun berbanding zaman sekarang. Tetapi, abad ini, millenium ini, lelaki nak tak nak kena jaga wajah masing-masing.

Sebabnya?

1. Peluang pekerjaan.
Sekarang nak cari kerja wajib kena tengok penampilan diri. First impression is important lebih-lebih lagi yang kerja front service atau have high communication with customer. Contohnya, kaunter check-in hotel 5 bintang. Bayangkan kalau pekerja lelaki di kaunter tu tak jaga wajahnya. Pasir dan batu kelikir bertaburan mengundang rasa malu untuk menatap wajahnya *Just sayin. No hard feeling. Tiada kena mengena dengan sesiapa*. Sudah tentu first impression agak tak baik kan? Even lelaki tu hensem.

2. Kepuasan pasangan
Siapa tak nak pasangan dia kacak dan good looking kan? Ya, memang diakui hati budi menjadi faktor pertama apabila memilih pasangan. Tetapi, ladies, jauh di sudut hati, kamu pasti mengimpikan pasangan kamu menitikberatkan penampilan dan penjagaan diri terutamanya wajah kan? Kadang-kadang, sesetengah girlfriend atau isteri tak berani nak tegur pasangan mereka tentang penjagaan wajah sebab takut kena marah.

3. Kepuasan diri sendiri.
Bila wajah bersih, hati rasa tenang dan puas. Keyakinan diri meningkat membuak-buak. Kamu tak rasa segan atau malu nak berhadapan dengan orang ramai.

So, kita orang lelaki kena jaga wajah masing-masing. Tapi, sesetengah lelaki tak suka jaga wajah sebab rumit katanya. Well. Itu memang betul. Ini adalah beberapa tips mudah yang saya nak kongsikan tentang penjagaan wajah. Very simple.

1. Cuci muka
Pastikan anda pilih pencuci muka yang sesuai dengan kulit wajah kamu. Jika kulit wajah jenis kering, maka pilihlah pencuci muka yang boleh melembabkan. Kalau tak tahu bagaimana nak pilih, sila bertanya kepada pekerja di kedai itu. Okey, lepas sudah ada pencuci muka yang sesuai, cuci muka dua kali sehari iaitu pagi dan malam. Mudah bukan? Ketika cuci muka, jangan gosok kuat sangat. Buat secara lembut. Lepas tu, biarkan selama seminit baru bilas muka dengan air.

Pencuci muka saya - L'Oreal Paris White Perfect

2. Minum air
Ini memang petua yang sangat baik. Minum air masak bukan saja mencantikkan kulit muka malah melembabkan. Tak percaya? Cubalah. Murah dan sangat berkesan.

3. Tidur awal
Tidur awal akan merehatkan kulit wajah. Ini bermaksud sel-sel kulit wajah yang dah mati akan berganti kepada yang baru semasa proses tidur tu. Kulit wajah pun seperti anggota badan kita yang lain yang perlukan rehat seperti kaki, tangan, mata dan sebagainya. Bila rehat awal, kulit wajah akan lebih sihat dan menawan.

4. Sunblock
Saya tak berapa suka pakai sunblock sebab rasa agak leceh nak pakai. Tapi, percayalah. Banyak kebaikan yang akan kita dapat dari pemakaian krim sunblock. Antaranya, menghalang sinar UV yang berbahaya dan mengelakkan wajah dari menjadi gelap. Saya sekarang pakai sunblock tapi lebih kepada tangan dan leher kerana pencuci muka saya sudah sedia dilengkapi dengan penghalang UV.

5. Lepas bersukan jangan terus landing
Siapa pernah buat benda ni? Lepas saja siap bersukan, balik rumah, berkipas sekejap dan lepas tu tidur. Petang nak hampir malam barulah bangun. No, no, no. Jangan sesekali buat seperti itu kerana ia tak baik untuk kulit wajah dan juga badan. Selain mengalakkan pertumbuhan jerawat, ianya juga boleh menyebabkan panau. So, guys, please take note.

Okeylah, demikian beberapa perkara simple yang dapat saya kongsikan setakat ini. Sekarang dah waktu tengahari, rasa seperti mood nak menaip agak kurang sebab mata rasa agak berat, Mengantuk…hehe… Jadi, kepada para lelaki, bolehlah ikut tips penjagaan wajah dari saya ini. Mudah untuk dilakukan. Tak perlu pergi buat facial mahal-mahal, pakai mask, krim what so ever. Tak perlu.

Have a nice day!
Selamat mencuba.

Terima kasih kerana membaca

0 comments