Cerita minggu pertama menjadi guru

Hai semua!

Saya nak share berita gembira ni... jeng…jeng…jeng… Saya telah mendapat kerja sebagai guru ganti sementara menunggu konvokesyen pada bulan November ni. Syukurlah kerana daripada menternak lemak di rumah, lebih baik cari duit. Tidaklah juga menyusahkan orang tua kan. Tapi, sekolah yang saya dapat tu jauh sangat dari tempat tinggal. Saya tinggal di Keningau manakala lokasi sekolah tu terletak di Labuan. Jauh. Terpaksa melalui pelbagai halangan dan rintangan *lah sangat* untuk sampai ke sana. Gunung ku daki, darat ku rentasi dan laut ku renangi. Kira macam begitulah situasinya. *Extravaganza betul cara saya describe ni*


Hari pertama lapor diri rasa sangat dup dap dup dap jantung ini. Benda pertama yang saya buat semasa melapor diri ialah punch card *bangga ada punch card sendiri*. Lepas tu jumpa Encik Pengetua. Adalah sepatah dua kata-kata aluan yang didendangkan kepada saya. Kemudian, saya pergi ke perhimpunan sekolah sebab ngam-ngam hari tu hari isnin. Argkhhh…awkward sebab kita sebagai cikgu harus duduk di depan manakala para pelajar yang seramai seribu orang tu akan menatap indah muka kita lebih-lebih lagi guru baru. Control macholah jawabnya.

Habis sahaja perhimpunan yang sangat lama itu *padahal hanya sejam saja*, saya telah diberikan jadual kelas serta buku pengajaran dan pembelajaran. Lepas tu saya ditunjukkan ofis saya. Oh, my…I love my sit. Ada aircond dan wifi yang sangat full and strong line. Itu yang paling penting sebenarnya...haha…

Dan bermulalah detik yang sangat mengugupkan dan me-nervous-kan jantung ku ini iaitu saat ketika melangkah masuk ke kelas yang pertama. Saya pernah juga mengajar junior-junior saya time di universiti dulu tapi tak pernah ada pengalaman  mengajar budak sekolah menengah. Kan pelajar di sekolah menengah ni semuanya dalam proses mengenali kehidupan. Rebel. Susah nak handle. Banyak yang bermain dalam fikiran saya ketika itu. Saya cuba ingat segala skil-skil berkomunikasi yang saya pernah belajar di universiti. Kemudian, tarik nafas, tahan 5 saat dan hembus. Okey, hati sudah tenang sedikit.

Nasib baiklah saya mengajar budak-budak tingkatan 1. Semuanya budak bagus dan mendengar cakap tau. You know what, it is not bad as I though…haha… Pertama kali tu memanglah nervous, tapi apabila masuk dalam kelas dan make a little chit chat with them, rasa gugup tu terus hilang dan lesap bertaburan di angkasa. Eh.

Banyak juga karenah budak-budak sekolah menengah ni. I don’t know lah bila saya lalu kelas ataupun pergi makan di kantin, ada sahaja bisikan-bisikan pelajar perempuan yang hinggap di telinga ini. Antaranya,

‘Tu dia cikgu hensem’
‘Hensemnya cikgu baru tu’
‘Selamat pagi cikgu’ (yang ini biasa) etc.

And I take that as a compliment…haha…

Minggu tu juga ada sambutan Hari Guru peringkat sekolah. Jadi, adalah sukaneka untuk guru dan kakitangan sekolah. Memang best dapat bersukan dengan orang-orang yang tua dari saya. Oppsss, excuse me. Maksud saya, orang yang berumur dari saya. Sporting semuanya. Best! Antara aktiviti time sukaneka ialah makan aiskrim, isi air dalam botol, sambut belon,kumpul getah menggunakan straw dan rebut kerusi. Group kami hanya mendapat tempat ketiga saja. Syukurlah nak.

Seperti biasa time Hari Guru adalah adegan air mata antara pelajar dan guru, bagi hadiah kepada guru yang mereka sayang dan sebagainya. Saya memang tak expect dapat hadiah sebab belum sampai seminggu pun saya bertugas di sekolah itu. Tapi, tup…tup…saya dapat juga hadiah dari seorang pelajar perempuan ni. Hairan bin pelik, apa pula jasa saya terhadap pelajar ni? Rupanya…hahaha…



By the way, thank you very much. Nanti next time bagilah hadiah makanan ya sebab cikgu suka makan…hohoho…

Okeylah, hujan sudah turun. Nak tidur dululah. Seronok tidur time hujan lebat macam ni.

Terima kasih kerana membaca

0 comments