Tempat kerja baru

Oh em geee!….lama sudah saya tidak update blog ini. Atas alasan yang sama – B.U.S.Y  membuatkan masa untuk berblog sangat-sangat sedikit. Hari tu ramai peminat telah email bertanya kepada saya bila entri terbaru nak publish. Saya kata sabar wahai peminat. Okey, tipu….hahaha…

Rasanya blog saya ni tak ada peminat agaknya. Traffic pun sehari cuma 20 lebih orang. Jika bernasib baik dapatlah 50 plus plus readers….wuuuu…sedih. Okey, ketepikan semua resah dan gundah dalam hati ini. Entri kali ni saya nak ceritakan tentang tempat kerja baru saya.

Seperti yang kamu sudah sedia maklum, hari tu saya dah tamat kontrak sebagai guru ganti selama tiga bulan dalam entri ini dan ini. Selepas saja tamat kontrak, saya pergilah search kerja kosong dekat Google, papan maklumat dan hantar resume ke semua company yang memerlukan pekerja. Oleh kerana saya sangat teringin untuk menjadi seorang akauntan, maka saya hanya apply kerja yang berkaitan dengan akauntan sahaja.

Seminggu tanam anggur, tiba-tiba saya dapat panggilan untuk pergi interview dekat satu company ni. Lain macam cara interview di sini. Guna Skype. Sangat moden. Rupanya, company tu berdaftar di Australia. So, General Manager tentunya berada di Australia time tu. Jadi, Skype menjadi perantara time interview.

Selepas interview sempat posing.

Lepas tu, seminggu selepas interview, saya dapat panggilan diterima bekerja di sana. Apa lagi, dalam hati kedengaran dentuman bunga api, burung merpati dilepaskan dan bunyi penutup botol champagne terbuka. Excited! Akhirnya, target nak kerja di bahagian akaun tercapai jua…yihiii!

Masa bekerja di company ni ikut waktu bekerja Australia. Ertinya, jika waktu bekerja bermula di sana ialah 8.30 pagi, maka kami kena masuk kerja seawal jam 6.30 pagi. Kalau nak tahu, waktu di Australia ialah dua jam awal dari Malaysia. Mula-mula, bangun awal pagi ni kira satu cabaran yang getir terhadap diri saya sebab saya tak biasa bangun awal pagi. Tapi, oleh kerana saya sudah set dalam minda yang memang adat cari rezeki kita akan penat, maka itu menjadi satu motivasi untuk saya terus kuat. Aisehh.

Sekarang, sudah hampir dua bulan saya bekerja di company ni. Rasa sangat bersyukur kerana saya dapat satu pekerjaan yang saya kira awal dari yang dijangka. Environment pun bagus. Rakan sekerja semuanya baik *setakat ini*. Gaji pertama hari tu saya kirim sedikit untuk ibubapa saya di kampung. Walaupun mereka tak pernah minta, tapi saya tetap ingat tanggungjawab sebagai seorang anak untuk membalas jasa mereka. Saya harap mereka happy dan bangga dengan saya.

View dari ofis. Pemandangan laut yang penuh dengan kapal. Kalau penat buat kerja, saya akan duduk dekat tingkap sambil menikmati pemandangan. Reducing stress effectively

Hari tu ada kapal besar berlabuh. Sangat besar. Rasanya setinggi bangunan 5 tingkat kalau tak silap saya. Amazing!

Pantri ofis. Errr, apa kaitan gambar ni dengan entri ya? Entah lah labu

Thank you God for your bless!

Terima kasih kerana membaca

0 comments