Pusat Ziarah Keluarga Kudus Keuskupan di Nulu Sosopon, Keningau

Hai semua!

Phewww! It is almost 4 months I did not updating my blog since my last entry. Siou kamurang. Busy bah saya. Saya bukan malas tapi memang betul tiada masa sebab kerja kan. FYI, saya kerja di accounting firm. Peak period start dari bulan Mac hingga Julai. So, sekarang habis sudah musim sibuk. Jadi, bolehlah saya menyemak di sini selalu…hihi…

Okey, kali ini saya mau cerita pasal salah satu tempat kegemaran saya di Keningau iaitu Pusat Ziarah Keluarga Kudus Keuskupan Keningau. Tempat ini terletak betul-betul di atas bukit Nulu Sosopon, Kampung Agudon di Keningau. Tinggi bukit dia. Saya rasa kalau kereta kancil memang susah sikitlah mau naik tu tempat.

Inilah dia menara salib yang terkenal itu

Mesti kamu pernah dengar pasal ini tempat kan or at least ternampak di Facebook? Nah, hari tu saya berpeluang pigi sana sebab ada job menggambar pre wedding. Saya excited sebab akhirnya dapat juga menjejakkan kaki di tempat tu. Kalau bukan kerana tu pre wedding photoshoot, entah bila lah terpigi sana…haha…

Paling siok saya dapat bawa parents dan adik saya sebab lama sudah bah durang berkeinginan untuk pigi sana. Dapat juga lah take time sama durang walaupun sekejap. Yalah, saya sekarang tinggal di Labuan. Jadi jarang begia terpulang Keningau…huhu… Bha, saya inda mau membebel panjang. Kamu layan lah gambar-gambar di bawah sambil dengar saya bercerita ya…yihaaa…

Kalau kamu mau tau, Pusat Ziarah Keluarga Kudus ni menempatkan gereja yang moden, tempat berdoa, kedai buku rohani, tempat makan, pusat aktiviti gereja dan sebagainya. Jadi, yang di atas menara tu ialah tempat berdoa


Inilah dia suasana di atas menara. Kecil saja. Siok mau sembahyang sebab suasana dia hening dan mendamaikan. Lagipun sangat rare sebab terletak di atas menara. Sempat lagi kami satu family sembahyang di sini

Tinggi bah tangga dia. Tapi inda gayat lah. Kalau macam yang berumur mungkin ada rasa penat sikit. Terkapus-kapus juga tu nafas…hehe…

Kamu bulih juga nampak beberapa binaan di tempat ini seperti dalam gambar-gambar di bawah. All is well made. Amazing kan!




Lepas jalan-jalan tengok kawasan sekitar, kami singgah makan di kantin sana. Tapi ini kantin bukan sebarang kantin. Kantin dia macam style kedai makan yang kena take order menu lepas tu ada banyak meja kerusi tempat makan yang selesa. Makanan dia not bad. Sedap juga. Tandas pun bersih

Ini adik saya suka betul kena gambar. Bah, nanti kita atur photoshoot ar…yipiii

Paling saya suka kami bulih nampak pemandangan daerah Keningau dari sini. Hah, ini pun salah satu keunikan juga sebab jarang boleh dapat view macam ni. Menjamu selera sambil menikmati pemandangan indah. How cool is that?

Sempat lagi ni kucing bambam menyelit minta makanan. Kalau bukan orang punya, lama sudah saya culik bawa balik pigi Labuan sebab talampau cumil

Lepas saja makan, kami duduk merehatkan diri sekejap. Rileks rileks dulu sementara tunggu bakal pengantin tiba untuk pre wedding photoshoot. Comel saja parents dan adik saya ni sanggup tunggu sampai saya habis photoshoot. Thanks and love you all!

Apapun, syukur sebab semuanya berjalan dengan lancar dan dapat ambil masa dengan family. Bah, kamurang pun pigi lah sini melawat ini tempat. Jangan lupa bawa family atau orang yang tersayang kio. Untuk info, setiap sabtu ada Sunset Mass manakala ahad ada Misa Kudus. Cuma tempat ni agak jauh sedikit dari bandar. Kira-kira 15 minit macam tu.

Okey, sekian coretan dari saya

Terima kasih kerana membaca

0 comments