Produk daripada buah Tarap

Hai semua. Apa khabar? Sudah seminggu saya tidak update blog. Tapi, bukannya orang perasan pun kan? Sebab blog saya ni bukannya famous pun. *Ayat merajuk*. Hari tu saya buat entri ini panjang-panjang. Tapi, viewers cuma 10 orang saja...huhuhu... Tidak mengapalah. Bak kata pepatah, ‘Hutan bukan tumbuh dalam masa sehari’. So, saya kena usaha lebihlah lepas ni. Tunggu cuti semester. Biar dalam sehari 10 entri saya akan update.

Okey, cukup dengan luahan hati yang tidak perlu diluahkan itu. Kali ni saya ingin menceritakan tentang Hari Inovasi di universiti saya pada 30 Ogos 2014 yang lalu. Pada hari tu, kami dikehendaki untuk membuat satu produk yang diinovasikan mengikut kreativiti masing-masing. Projek ini ialah projek berkumpulan. Kumpulan kami yang bernama PEARL adalah seramai 4 orang iaitu saya, Bryan, Amaie dan Farah. Ini merupakan sebuah pertandingan. Setiap produk perlulah mengikut syarat iaitu berinovasi dan kreatif. Pertandingan ini terbahagi kepada 3 kategori iaitu kategori makanan, produk dan rekaan.

Kami berempat mengambil kata sepakat untuk masuk dalam kategori makanan. Ini kerana saya dan Bryan suka makan manakala Amaie dan Farah pandai memasak. Satu kombinasi yang bagus...hahaaha… Kami memilih buah Tarap sebagai tema utama untuk hidangan kami nanti. Kenapa buah Tarap? Ini kerana jarang produk makanan dibuat daripada buah Tarap. Lagipun, buah Tarap ini unik dan hanya boleh ditemui di Kepulauan Borneo sahaja. CORRECT ME IF I’M WRONG.

Kami telah mengolah buah Tarap ini kepada 4 jenis hidangan iaitu Puding Karamel Tarap Aneka Rasa, Jus Tarap Janji Manismu, Bubur Tarap Anggapanmu dan Jem Tarap Si Hitam Manis. Nama perlu dramatik supaya dapat menarik perhatian para juri nanti...haha... Kami menyusun hidangan hebat kami ni ala-ala hotel supaya kelihatan high class. *Ini mesti terpengaruh dengan Rancangan Masterchef*. Thank you kepada Puan Dayang kerana meminjamkan kami segala mangkuk, gelas kaca dan sudu termasuk barang-barang hiasan.

Hidangan kami ni dimasak oleh Amaie dan Farah iaitu bunga dalam kumpulan kami manakala saya dan Bryan, dua ekor kumbang ni bertanggungjawab dalam susun atur hiasan atas meja. Reben-reben pink yang diikat di gelas dan mangkuk tu kamilah yang buat. Sila berikan tepukan. Inilah hidangan kami yang lazat dan unik. Rasanya belum lagi ada orang yang buat produk makanan daripada buah Tarap. I think we are the the first persons to do these. Again, CORRECT ME IF I’M WRONG.

Puding Karamel Tarap Aneka Rasa

Jus Tarap Janji Manismu

Bubur Tarap Anggapanmu

Jem tarap Si Hitam Manis

Bagi yang tidak tahu, ini ialah buah Tarap

Susun atur hiasan meja

Ada gaya hotel tak?

Sebelum panel pengadil datang, kami bergambar dahulu bagi menghilangkan gemuruh di dada yang kian kencang.

Control macho kononnya

Farah dan Amaie

Candid picture with Bryan

Saya dengan rakan sekelas yang lain

Semasa uji rasa daripada para juri, semua muka mereka berkerut. Entahlah. Mungkin mereka tidak suka ataupun mereka terlalu suka. Confused. Selepas sesi uji rasa tu, kami rasa lemah dan tidak berdaya. Kami rasa tidak bersemangat sebab berdasarkan reaksi para juri, macam tiada harapan nak menang...huhuhu… Pasrah sajalah.

Waktu penyampaian hadiah, mula-mula sekali penerima saguhati diumumkan. Berpuluh-puluh kumpulan naik ke pentas silih berganti menerima saguhati. Ketika tu, kami dalam hati berharap agar nama kumpulan kami tidak dipanggil. Dan betul. Nama kami tidak disebut. Wahhh, ada harapan. Kemudian, tempat kelima sehingga tempat pertama diumumkan. Guess what? Kami mendapat tempat ke-5. Yahuuuuu!!! Walaupun sekadar tempat kelima, namun kami sangat berbangga kerana kami dapat mengalahkan berpuluh-puluh penyertaan. Nampaknya segala usaha kami membuahkan hasil. Syukur kepada Tuhan.

My team

Ini merupakan antara produk yang bertanding pada hari tu.

Jem Cempedak

Bekas pensel daripada botol air

Comel

Coklat daripada Buah Tarap

Rak buku daripada bahan terbuang

Kek Durian dan Kek Strawberi. Serius sedap!

Honey Lipbalm

Lilin Aromaterapi daripada kayu manis

Laptop holder daripada batang paip

Dalam kesempatan ini, saya ingin mengucapkan jutaan terima kasih kepada ahli kumpulan saya atas segala usaha yang dicurahkan. Tidak lupa juga kepada Denny kerana komen anda telah menambah baik salah satu hidangan kami pada minit-minit terakhir. Thank you so much.

Terima kasih kerana membaca

0 comments