Peraturan 5 saat

5 seconds rule ataupun peraturan 5 saat. Tentu anda semua pernah dengar kan?. Benda ni selalu saya buat ketika makanan saya jatuh ke lantai. Takut membazir...hehe... Rule ni bagi saya sangat sesuai untuk makanan seperti kacang, Nips, M&M, keropok dan sewaktu dengannya. Asalkan kering dan tidak basah. Bayangkan kalau seketul ayam masak merah jatuh ke lantai, pasti tak sanggup untuk kutip balik.

Saya masih ingat lagi ketika kecil, gula-gula Kiss Mee (Romantik betul jenama gula-gula ni) yang saya makan jatuh ke lantai. Kemudian, gula-gula itu pecah berderai. Wah, dengan pantasnya seperti Usain Bolt, saya pun mengutip cebisan gula-gula Kiss Me itu dengan harapan tidak melebihi 5 saat. Nah, berjaya juga saya. Satu persatu cebisan kecil gula-gula tersebut saya masukkan ke dalam mulut. Tetapi, sebelum tu saya akan tiup dahulu gula-gula tu untuk buang habuk. Satu kewajipan. Siapa pernah buat? Sila angkat tangan.


Gula-gula Kiss Me yang legend

Ada seorang kawan saya ni lagi dasyat. Hari tu kami ke pantai Tanjung Aru, Kota Kinabalu untuk membeli jeruk mangga yang terkenal. By the way, sesiapa yang teringin datang ke Sabah, jangan lupa untuk berkunjung ke pantai Tanjung Aru ya. Lecturer saya kata, pantai Tanjung Aru lebih cantik daripada semua pantai yang terdapat di Bali. Can you imagine how beautiful is that?

Okey, berbalik kepada cerita tadi, selepas membeli jeruk mangga, kami pun pergi ke tepi pantai untuk melihat pemandangan matahari senja nan merah berlabuh sambil menikmati jeruk mangga yang dibeli. Sedang kawan saya ini menikmati satu persatu jeruknya itu, tiba-tiba jeruk mangga itu terlucut dari pegangan dan jatuh ke tunggul kayu. Dengan pantasnya, dia mengutipnya kembali, tiup sehembus dua dan makan mangga itu semula. Tersibuk sekejap sel-sel saraf otak saya untuk memahami apa yang saya lihat sebentar tadi. Very amazing 5 second rule...haha...

Apapun, dari kita sahaja bah itu untuk mentafsir sama ada makanan yang jatuh tu perlu dikutip kembali atau tidak. Jika otak kita kata ya, tentulah kita akan kutip balik dan masukkan ke dalam mulut. Its depends on situation. Apa pendapat kamu jika segenggam M&M jatuh ke lantai. Adakah kamu akan mengutipnya? Of course yes, right? Begitu juga dengan saya.


Oh, lazatnya!

Baiklah, saya ingin menonton rancangan kegemaran saya iaitu The Voice Season 6. Sedihnya peserta kegemaran saya Sisaundra Lewis telah tersingkir.

Terima kasih kerana membaca

0 comments