Rumah sewa vs Hostel

Helo semua!

Apa khabar kamu pada hari ini? Semoga sihat sejahtera dan gembira selalu. Pada yang sedang memandu pulang ke rumah tu, pandulah dengan cermat. Ingat orang yang tersayang. Pada yang sedang menyediakan juadah minum petang, selamat memasak. Dan kepada orang yang baru saja bangun petang ini, selamat petang!

Saya baru sahaja sampai di rumah sewa setelah menunggu bas dari jam 1 petang. Bas akan ambil kami pada pukul 4.30 petang setiap hari. Alangkah bagusnya jika saya mempunyai kereta sendiri. Bila-bila masa sahaja boleh pulang balik ke rumah. *sigh* Nasib baiklah tadi ada kawan-kawan sekelas yang turut bersama-sama menunggu bas. Tidak juga bosan menunggu seorang diri.

Hari jumaat malam ini ada Perjumpaan Pelajar Lama dengan Pengurusan Kolej. Terpaksa pergi kerana setiap pelajar yang hadir akan diberikan kupon. Kupon tu penting kerana ia akan digunakan sebagai tiket untuk pendaftaran hostel pada keesokan harinya. Terbayang-bayang sudah betapa selesanya nanti saya di hostel. Tidak lagi terpaksa menahan hati tinggal di rumah sewa ini.

Bukan saya tidak ingin bersyukur, tetapi keadaan yang memaksa saya untuk tidak menyukai tempat ini. Pertama, bilik saya tidak mempunyai tingkap kecuali lubang yang kecil. Kipas yang di sediakan cuma kipas kecil. Panas di dalam bilik apatah lagi pada waktu tengahari. Haba dia tu...fuhhhhhh... Terbakar jiwa raga. Lepas tu, keadaan tetap sama sebelum dan sesudah mandi. Masih berpeluh-peluh.

Kedua, persekitarannya yang agak busuk. Banyak betul kucing peliharaan berkeliaran menyelonggar sampah-sarap mencari makanan. Terpaksa tuan rumah mengemas tong sampah itu setiap masa. Hairan bagaimana kucing boleh ada di tempat ini sedangkan sudah tertulis "NO PETS ALLOWED" T.T


Ketiga, segelintir penghuni rumah ini no manners. Suka hati datuk nenek dia pasang television kuat-kuat. Kalau TV plasma tidak apalah, ini TV zaman batu. Tolonglah ya. Jaga sikit perangai tu. Hormatilah kami sebagai penghuni rumah ini. Kami pun membayar sewa juga.

Baiklah, saya ingin tidur sebentar. Letih sangat pada hari ini. Penat dari segi minda dan fizikal. Selamat minum petang semua. *rindu untuk minum petang bersama keluarga dan orang tersayang*

Sedapnya...

Terima kasih kerana membaca

0 comments