Nuffnang ads

Thursday, 11 December 2014

Mari belajar bahasa Sabah #1

Hai. Apa khabar? Sekarang ni hujan renyai-renyai membasahi alam. Saya melihat keluar jendela. Angin sepoi-sepoi bahasa menerpa ke muka ku yang halus ini. Kemudian, saya meneruskan kembali menaip entri yang entah bila akan siap.

Gunung Kinabalu lambang kemegahan negeri Sabah

Okeylah, hari ni saya nak berkongsi dengan kamu tentang penggunaan bahasa Sabah. Apa perkataan yang terlintas dalam minda kamu jika terfikirkan tentang Sabah? Sudah tentu perkataan ‘Bah’ right? Banyak lagi sebenarnya perkataan lain yang unik berbeza dari Bahasa Malaysia yang sebenar. Cuma kadang-kadang orang luar selalu salah tafsir tentang bahasa Sabah ini. Mereka sangkakan slang Sabahan ni sama dengan slang Indonesian. Salah sama sekali! Beberapa orang kawan saya yang belajar di semenanjung selalu mengatakan yang orang-orang di sana tersilap sangka bahasa Sabah. Ya, memang agak menjelikkan juga jika ada orang nak cakap bahasa Sabah tapi slang Indon. *sigh*

Baiklah, tanpa membuang masa teman-teman, jom kita belajar beberapa perkataan dalam bahasa Sabah sedikit demi sedikit.

1. Bah
Penggunaan perkataan ‘Bah’ sangat kerap digunakan dalam perbualan harian masyarakat di Sabah. Perkataan ‘Bah’ ni berfungsi sebagai;

i) Penguat kata.
‘Cantik bah sungai di kampung saya’
Cantik sangat sungai di kampung saya

ii) Permulaan ayat
‘Bah, saya makan dulu’
Saya makan dulu

iii) Kata bersetuju
A: Saya balik dulu.
B: Bah.
A: Saya balik dulu
B: Baiklah

…dan sebagainya.

Orang selalu salah guna perkataan ‘Bah’ dalam sesuatu ayat seperti – ‘Apa khabar bah?’, ‘Sudah minum bah?’ dan sebagainya. Bukan semua ayat kena letakkan perkataan bah. Nanti pelik jadinya. Kena tengok kesesuaian juga ya.

2. Anu
Perkataan anu ni digunakan apabila tiada idea untuk explain sesuatu benda. Selalu digunakan apabila kita tahu benda tu, tapi tiba-tiba lupa namanya. Tiada kaitan dengan sebarang organ manusia, perkataan 18SX ataupun term dalam subjek matematik okey?

Contoh;

A: Anu bah. Siapa nama kawan kau yang duduk di sebelah tadi tu?Siapa nama dia tu ar?
B: Anu, si…saya pun nda tahu namanya
A: @#$%&!

A: Emm, siapa nama kawan awak yang duduk di sebelah tadi tu? Siapa nama dia ya?
B: Emm, Si…saya pun tidak tahu namanya.
A: @#$%!

3. Miring
Apa itu miring? Perkataan miring ni bermaksud senget atau condong. Macam menara Pisa di Itali tu. Miring kan?

Contoh;
‘Kenapa tu tiang elektrik miring?’

4. Bubut
Haha..ayat ni comel. Bubut ni bukan sejenis burung. Tapi, ianya sejenis kuih yang dimasak menggunakan lemang dan direbus selama seminggu. Kidding. Janganlah berkerut dahi…hehehe… Perkataan bubut bermaksud kejar. Seperti membubut cinta - mengejar cinta. Gitu.

Contoh;

‘Kawan-kawan, masa rehat nanti jom kita main bubut-bubut’

atau

‘Jangan kacau tu anjing. Nanti kena bubut kau’

5. Palis-palis

What is palis-palis? Teka. Polis? Bukan. Pari-pari?. Bukan. KFC? Bukan. Okey, cukup.

Perkataan palis-palis ni bermaksud ‘minta dijauhkan’. Bila kita tak nak sesuatu benda yang buruk berlaku ke atas diri kita, maka kita akan cakap palis-palis. Kalau kami di Sabah, kebanyakan orang cakap palis-palis sambil mengetuk benda yang keras menggunakan tangan seperti meja atau dinding. Lebih mujarab katanya.

Contoh;
‘Saya nda mau dia suka dengan saya. Palis-palis’ *sambil ketuk meja*


6. Atukoi
Ayat ni femes di sebelah pantai barat dan pendalaman Sabah. Macam di area Kota Kinabalu, Tambunan, Ranau dan Keningau. Perkataan atukoi digunakan untuk menzahirkan rasa kagum atau sebaliknya. Kira macam ‘wow’ atau ‘ish’.

Contoh;

‘Atukoi, punya tinggi tu menara Yayasan Sabah’
‘Wah, tingginya menara Yayasan Sabah tu’

atau

‘Atukoi, perasan hensem bah kau ini’
‘Ish, perasan hensem bah kau ini’

Banyak lagi sebenarnya perkataan dalam bahasa Sabah yang saya nak kongsikan. Tapi, setakat ni cuma 5 perkataan terlebih dahulu. Next time, kita tambah kepada 10 perkataan okey?. Itupun jika ada request. Semua perkataan ni hanya terdapat di Sabah. Only ini Sabah!’.

Proud to be Sabahan.

Terima kasih kerana membaca