Bukit Kubong: Pendakian ke puncak bukit tertinggi di Labuan

Hai semua!

Hari sabtu lalu kami telah pergi mendaki bukit tertinggi di pulau Labuan iaitu Bukit Kubong. Bukit ni sebenarnya ialah tempat tentera untuk bersenam dan semua laluan dibuat oleh mereka. Tapi, oleh kerana bukit ini merupakan satu-satunya bukit yang terdapat di sini, jadi ianya menjadi tempat untuk warga Labuan sebagai salah satu tempat untuk mereka hiking ataupun melihat matahari terbit.

Inilah dia Bukit Kubong

Saya rasa sangat excited sebab ini merupakan kali kedua saya mendaki bukit. Bukit pertama yang telah saya daki ialah Bukit Botak time di universiti dulu. Bukit Kubong ni rendah sedikit berbanding Bukit Botak. So, tak jadi masalah bagi saya *berbaur kebangaan di situ*. Sebenarnya, saya tak nak naik bukit lagi. Saya nak naik Gunung Kinabalu. Tapi tak kesampaian tahun ni sebab ada gempa bumi. Dengar kata laluan asal di Gunung Kinabalu telah ditutup dan sekarang mereka sedang mencari laluan baru. Harapnya tahun depan sudah boleh didaki.

Okey, enough about Gunung Kinabalu. Pagi sabtu tu kami plan nak naik Bukit Kubong before 7.00 pagi. Yalah, nak tengok matahari terbit kan. Tapi, malangnya hal itu tidak berlaku sebab kami lambat bangun…hahaha… Sebab malamnya kami sempat baking Cheesecake dan berjaga sehingga jam 4.00 pagi. But, show must go on. Kami bertolak ke Bukit Kubong pada jam 7.30 pagi dan sampai di sana pada jam 7.40 pagi.

Bergambar sebelum mendaki

Sempat lagi wefie bertiga

Sesampai sahaja kami di sana, kami terus melakukan pendakian tanpa sebarang senaman regangan atau pemanasan badan. Iron men bah kami ni. Tanpa regangan pun boleh. Di Bukit Kubong ni ada tiga bukit sebenarnya. Kalau betul-betul nak tawan Bukit Kubong, kami perlu daki ketiga-tiga bukit itu sekaligus. Pendakian ke bukit pertama agak tidak mencabar. Sempat lagi saya berlari-lari anak untuk sampai ke puncak. Denny sebagai guide kami kata perlu save tenaga sebab bukit ketiga agak mencabar sedikit. Well. Saya tak dengar cakap. Terlalu excited. Sampai saja di puncak bukit pertama, saya melompat-lompat sambil digambar. Photoshoot katanya…haha…

Photographer tidak bertauliah

I believe i can fly

Pemandangan dari bukit pertama

Kemudian, kami meneruskan pendakian ke bukit kedua. Perjalanan ke puncak bukit kedua hampir sama dengan bukit pertama. Tak berapa mencabar. Tapi, kami perlu melalui anak sungai untuk ke bukit kedua. Anak sungai ni kecil saja. Tapi, rasanya kalau hujan lebat mesti aliran airnya menjadi besar dan deras. Sampai saja di puncak, seperti biasa nature dan selfie tidak dapat dipisahkan. Bagai kulit dan kuku. Bagai aur dengan tebing. Ok.

Shot menarik. I loike

Selepas saja berselfie dan wefie, kami pun meneruskan perjalanan ke bukit ketiga. Perjalanan ke bukit ketiga ni agak mencabar sedikit. Kecuraman bukit agak melelahkan. Tapi, saya suka suasana perjalanan di bukit ketiga ini. Sebab saya lebih rasa berada dalam hutan tebal walaupun tak berapa tebal. Boleh dengar burung berkicau, bunyi serangga terbang, nampak ulat berjalan di lantai hutan dan sebagainya.

Sempat bergambar walaupun dalam kecuraman bukit

Tapi, oleh kerana saya ini jenis yang kuat semangat, saya dapat juga sampai ke puncak bukit ketiga ini dengan jayanya walaupun hidung kembang kempis menahan kepenatan. Saya lihat di wajah mereka yang lain memancarkan rasa letih tapi mereka tetap gembira kerana dapat menyempurnakan pendakian. Denny tu relaks saja mukanya sebab sudah berkali-kali dia mendaki Bukit Kubong ini. Thank you malim bukit…haha…

Akhirnya dapat juga saya tawan Bukit Kubong

Denny. Our guide

Mila

Pemandangan dari atas bukit

Panorama laut yang indah

Setelah siap bergambar dan menikmati pemandangan laut serta seluruh panorama pulau Labuan dari atas puncak bukit Kubong, kami pun turun ke bawah lalu pulang ke rumah.