Mari belajar bahasa Sabah #2

Hai semua!

Oleh kerana ramai yang telah search tentang belajar bahasa Sabah di search keywords dalam blog ni, so saya nak buat part 2 tentang bahasa Sabah. Part 1 kamu boleh baca di sini. Ramai rupanya yang minat nak belajar cakap Sabah ya. Terima kasih. Nanti next time kalau datang Sabah, kamu ada sudah asas nak speaking like Sabahan…heee…

Sebelum tu, ini ialah gambar Gunung Kinabalu yang saya tangkap di lokasi yang jarang orang pergi. On the way to Kundasang. Amazing!

Okey, lets start this

1. Sia

Sia bermaksud saya dalam bahasa Malaysia baku. Tapi, orang Sabah suka short form kan perkataan. So, kami lebih senang ungkapkan sia berbanding saya. Selain sia, ada juga yang gunakan perkataan lebih pendek iaitu sa.

Contoh ayat:

Sia suka makan nasi campur ikan
Saya suka makan nasi dan ikan

atau

Sa rasakan, dia tidak suka sama sa
Saya dapat rasa yang dia tidak suka bersama dengan saya


2. Budu

Perkataan ni ada kasar sedikit. Budu ni bukan sejenis makanan ya. Budu kalau di sini bermaksud bodoh dan sewaktu dengannya. Opsss… Selalu juga perkataan ni keluar dalam perbualan seharian orang Sabah. Bukan niat untuk menyumpah dan memaki. Tetapi lebih kepada bergurau sesama sendiri.

Contoh ayat:

Jangan kau pigi mengurat si Nita. Ada mama dia tu sana. Budu bah kau ni...haha!
Jangan awak mengurat si Nita. Emak dia ada di sana. Tak ada otak la awak ni...haha!


3. Kedapatan

Maksud kedapatan ni kalau di semenanjung ialah kantoi. Dalam bahasa baku ialah tertangkap. Jangan pula kamu salah beza kedapatan dengan pendapatan. Hampir sama bunyi tapi lain erti.

Contoh ayat:

Suaminya kedapatan curang dengan perempuan lain
Suaminya kantoi curang dengan perempuan lain


4.  Nda

Nda bermaksud tidak/tak. Seperti yang saya katakan tadi Sabahan memang suka ayat yang ringkas…hihi…

Contoh ayat:

Sa nda dapat pigi rumah kau malam ni
Saya tidak dapat pergi ke rumah awak malam ni.

atau

A: Ko suka sa ka?
B: Nda

A: Awak suka saya tak?
B: Tidak


5. Bos

Kalau di Sabah semua orang boleh jadi bos. Tidak kiralah orang biasa atau yang memang bos betul. Panggilan bos digunakan bila kita tak kenal dengan seseorang ataupun kita baru berjumpa dengan orang lain. Kira panggilan bos ni kalau di tempat lain sama maksudnya dengan bro, brader, geng etc.

Contoh ayat:

Di kedai makan, pelayan dirujuk sebagai bos walaupun dia bukan bos.

Bos, teh tarik satu!

atau

Bila kita nak pinjam sesuatu dari kawan atau orang lain.

Bos, pinjam dulu laptop kau


Faham tak penggunaan perkataan bos ni?...haha…

*****

Okeylah, setakat ni 5 perkataan saja yang saya kongsikan. Kalau ada sambutan yang memberansangkan, saya akan update lagi dalam entri yang akan datang…hew…hew…

Terima kasih kerana membaca

2 comments