Tempat Makan yang Best dan Enak di Labuan: Pan Mee

Hai semua!

Apa khabar? Harap sihat disamping insan tersayang.

It’s been almost 5 years I live in this tiny island called Labuan. Pejam celik pejam celik, lama sudah pula saya tinggal di sini. Cari rezeki punya pasal, terpaksalah tahankan hati berjauhan dengan keluarga nun jauh di sana Sabah.
Sob sob sob *nangis*.

Anyway, kali ni saya mau share satu tempat makan yang best di Labuan. To be exact, entri kali ni ditujukan untuk para penggemar Pan Mee. Siapa suka makan Pan Mee di sini angkat tangan tinggi-tinggi! Yihiii

Nama tempat tu ialah Restaurant Chen Ong Enterprise yang terletak di Sungai Keling, Labuan. Konsep tempat ni ialah open space yang mana banyak gerai makanan duduk dalam satu bumbung. Ada pelbagai jenis gerai yang jual macam-macam makanan contohnya Nasi Campur, Nasi Lemak, Konlo Mee dan of course Pan Mee!. Tapi, saya mau bagitau sedia yang most of gerai di sini is non-halal ya termasuk gerai yang jual Pan Mee tu. Jangan kata abang tak payung!

Inilah suasananya tempat ni. Luas mata memandang

Ramai orang datang ke sini especially time breakfast

Nah, ini dia Gerai Pan Mee yang saya mau share tu. Ramai orang datang sini just mau makan Pan Mee saja. Sadap!

Kami order dua jenis hidangan iaitu: Konlo Mee dan juga Pan Mee dari gerai ini. Nasib kami baik hari ni sebab auntie tu cakap masih ada lagi. Selalunya cepat habis. Fuhhh *sambil urut dada kelegaan*

 
Tadaaa! Inilah dia Pan Mee yang popular itu. This is my friend order actually.

Setting dia simple saja. Semangkuk Pan Mee dengan campurannya, hirisan lada dan sebiji limau kasturi. Tapi, sekali combine semua, walaweh, sadap kopio!

Macam yang kamu nampak, banyak campuran kena letak dalam mangkuk ni. Memang puas hati

Dan ini pula ialah my order. Konlo Mee. Boleh juga order Konlo Pan Mee tapi saya lebih suka makan mi yang biasa.

Fact about me: I don’t like eating bigger noodles like Pan Mee and tiny noodles like the soto’s noodles. I love noodles yang orang panggil di sini ‘mi kuning’.

Saya rasa only in Sabah dan Labuan saja yang served mi dan sup berasingan kan?

Tengok tu campurannya. Waduh! Meleleh air liur ku di atas keyboard laptop

Gerai ni cuma buka dari awal pagi sampai tengahari saja. So, kalau kamu mau cuba try test makan di sini, sila datang awal. Harga makanan pun murah saja.
Dalam range RM5.50 - RM6.50 untuk satu hidangan. Super affordable!

Di bawah ni ialah peta untuk ke tempat tu supaya tidak sesat…hiks



Terima kasih kerana membaca

1 comments

  1. Kalau di Sibu,Swak...mee kampua dimakan berasingan dgn mangkuk sup. Unless you order kampua soup then its in one bowl. Kolo mee in Kchng and kampua mee in Sibu..

    ReplyDelete